ECDIS staat voor Etnisch-Culturele Diversiteit in Scholen en is een onderzoekproject dat uitgevoerd wordt aan de KU Leuven en gefinancierd wordt door het FWO. Hoofdonderzoekers zijn Prof. dr. Orhan Ağirdağ (onderwijssocioloog en pedagoog) en Prof. dr. Jozefien De Leersnyder (sociaal en cultureel psycholoog). Een doctoraatstudent en administratieve kracht zullen dit project voltijds ondersteunen.
Het ECDIS project bestaat uit een eenmalige enquête bij 10- tot 12-jarige leerlingen in 60 basisscholen in Vlaanderen en hun leerkrachten. We focussen ons op de laatste graad van het lager onderwijs omdat deze bepalend is voor de verdere school-‘keuze’ van kinderen en omdat zij rond deze leeftijd een academische identiteit ontwikkelen. Hierdoor kunnen latere interventies (die voortvloeien uit ECDIS) een maximale impact hebben.
Met leerlingen en leerkrachten uit 10 scholen worden verdiepende gesprekken gehouden om meer inzicht te verkrijgen in data die werd verzameld uit enquêtes.
Veel landen kampen met etnische en socio-economische ongelijkheid in het onderwijs: leerlingen uit arme gezinnen en/of met een migratieachtergrond behalen minder goede schoolprestaties dan leerlingen uit witte gezinnen, ook na controle van individuele capaciteiten. Voortbouwend op eerder onderzoek in verschillende disciplines, slaat het ECDIS-project een nieuwe weg in om deze ongelijkheden te begrijpen (en zo adviezen te kunnen formuleren om deze ongelijkheden te verkleinen).
Het ECDIS-project zoomt in op hoe basisscholen omgaan met etnisch-culturele diversiteit. Het gaat na welke ‘brillen’ ze opzetten om naar diversiteit te kijken en welke praktijken ze hanteren in verschillende domeinen (zoals taalbeleid, curriculum, activiteiten, etc.). Het wil nagaan óf deze omgang met diversiteit samenhangt met de schoolprestaties van leerlingen met een migratieachtergrond en/of uit lagere sociale klassen (doel 1) en hóe dit dan precies werkt (doel 2).
Concreet, zullen we eerst nagaan in hoeverre de drie School Diversiteit Modellen die de literatuur domineren – met name assimilatie, kleurenblindheid, en pluralisme – aanwezig zijn in Vlaamse lagere scholen. We zullen deze identificeren in verschillende domeinen (zoals linguïstische en religieuze diversiteit) en onderzoeken hoe ze samenhangen met de schoolcompositie in termen van leerlingen sociaaleconomische status en etniciteit. Vervolgens zullen we de impact meten van de School Diversiteits Modellen op de identiteiten van de leerlingen en op de overtuigingen van leerkrachten. Tot slot, zullen we toetsen of de link tussen school-karakteristieken en School Diversiteiten Modellen enerzijds en schoolprestaties anderzijds, (gedeeltelijk) verklaard kan worden door hun impact op identiteiten van leerlingen en op de overtuigingen van leerkrachten.