Participatief aan de slag volgende de SMART-principes
Een actie organiseren vanuit of samen met je leerlingen is niet altijd even makkelijk. Hoe zorg je voor voldoende inspraak en haalbare initiatieven? Je vind hier een handleiding op basis van de SMART-principes om met je leerlingen tot een zo concreet mogelijk plan te komen.
Het doel van het lesmateriaal is om leerkrachten een houvast te bieden. Met het lesmateriaal
en de werkbladen kan de leerkracht aan de slag gaan om samen met je leerlingen acties op poten te zetten.
Het lesmateriaal is opgesteld aan de hand van de SMART-principes om zo tot een concreet plan te komen. Hoewel de acties gericht zijn op kansarmoede, zijn de gebruikte materialen en benaderingen flexibel voor verschillende onderwerpen.
Onze SMART-lessen volgen een gestructureerd proces. We beginnen met bewustwording, waarin we het onderwerp verkennen en begrijpen. Daarna volgt de fase van actieplanning, waarin we concrete acties en doelen formuleren. Vervolgens implementeren we de acties en evalueren we de resultaten om te zien of we onze doelen
hebben bereikt. Tot slot reflecteren we op het hele proces.
We bieden een reeks werkbladen aan die de stappen van de SMART-lessen begeleiden. Deze werkbladen helpen bij het vaststellen van doelen, het plannen van acties, het bijhouden van de voortgang en het evalueren van resultaten. Ze zijn bedoeld om structuur te bieden en deelnemers te begeleiden bij elk stadium van het proces.
Werkbad SMART-doelenWerkblad de actie in het kort
Deze lesfiches en werkbladen werden ontwikkeld en uigetest door Lotte Mertens en Aster Vens.
Dit project kwam tot stand tijdens een reeks Professionele Leergemeenschappen georganiseerd door School zonder Racisme vzw en de lerarenopleidingen van KULeuven en UCLL in secundaire scholen. Deze PLG’s bestonden uit onderwijspersoneel en leerlingen van de school, studenten van de lerarenopleiding, en experten.
Volg een traject en krijg het Gouden label