Participatie in het onderwijs
Het is niets nieuws dat leerlingenparticipatie hoog in het vaandel wordt gedragen. Scholen engageren zich dan ook vaak sterk voor dit thema. Deze intervisiefiche helpt je verschillende aspecten rond participatie in kaart te brengen.
Waar kunnen we reeds van echte participatie spreken?
En waar rest er nog ruimte om participatie tot een hoger niveau te tillen?
Het doel van deze tool is om leerkrachten aan te moedigen hun leerlingen te bevragen over hoe zij participatie ervaren. In de onderstaande bijlage zijn gespreksvragen toegevoegd als houvast. Deze vragen stellen diversiteit en interculturaliteit visueel voor, waardoor leerlingen hun gevoelens en gedachten kunnen delen. Deze gespreksvragen kunnen flexibel gebruikt worden in vele contexten. Gemaakt door Nette Braes en Lore Raemaekers.
Intervisie Gespreksvragen
Dit project kwam tot stand tijdens een reeks Professionele Leergemeenschappen georganiseerd door School zonder Racisme vzw en de lerarenopleidingen van KULeuven en UCLL in secundaire scholen. Deze PLG’s bestonden uit onderwijspersoneel en leerlingen van de school, studenten van de lerarenopleiding, en experten.
Volg een traject en krijg het Gouden label