Literatuur

Handboek taalbeleid secundair onderwijs

Theorie van taalverwerving en taalonderwijs in het voortgezet onderwijs en de wijzen waarop daaraan in de praktijk doelgericht vorm en inhoud kan worden gegeven.

Handboek taalbeleid

Veel leerkrachten en directies uit het secundair onderwijs stellen zich de vragen als: hoe kan je de taalontwikkeling van leerlingen van de verschillende studierichtingen stimuleren? Hoe omgaan met taal in alle vakken? Hoe omgaan met meertaligheid? Hoe taalcompetenties opvolgen en evalueren? Hoe werk je met een team dat taalbeleid uit?

In dit boek wordt belangrijke informatie over taalbeleid op de secundaire school bij mekaar gebracht. Alle vragen worden beantwoord en geïllustreerd met talrijke voorbeelden uit de school- en klaspraktijk. De voorbeelden komen uit de verschillende graden van het secundair onderwijs, zowel uit ASO, TSO, BSO als KSO.

Over de auteurs:
Nora Bogaert is wetenschappelijk medewerker van het Centrum voor Taal en Onderwijs van de K.U.Leuven. Als nascholer en materiaalontwikkelaar timmert ze al jaren aan de weg van het taalonderwijs en taalbeleid in het Vlaams secundair onderwijs.
Kris Van den Branden is professor taalkunde aan de K.U.Leuven. Hij is directeur van het Centrum voor Taal en Onderwijs, en auteur van het Handboek taalbeleid basisonderwijs (Acco, 2010).

Volg een traject en krijg het Gouden label