3 alternatieven voor het klassieke oudercontact
Het oudercontact is de perfecte gelegenheid om in gesprek te gaan met ouders.
Maar hoe voer je zulke gesprekken? Het antwoord met 3 verschillende praktijkvoorbeelden.
Oudercontacten zijn erg waardevol. Maar ook kort en zeldzaam. Met de juiste formule krijg je in september al een goed gesprek met alle ouders.
Deze 3 praktijkvoorbeelden zijn een aanrader:
1.Zeg het met een brief
Ellen Mannaerts geeft PAV en Engels in de bso bovenbouw van de Steinerschool in Lier. Ze merkte dat de drempel voor het oudercontact voor veel ouders te hoog was. Daarom vroeg ze aan alle ouders om haar een brief te schrijven. Een brief waarin ze vertellen wie hun kind is, en wat zij als leraar over hun kind moet weten. “Ouders vinden vaak dat er te weinig naar hen geluisterd wordt, terwijl zij natuurlijk hun kind het beste kennen. Wanneer je ze dan de kans geeft om te vertellen, bouw je aan een band en win je hun vertrouwen. Ouders die nooit naar het oudercontact kwamen, klopten plots wel aan. En de leerkracht kreeg informatie waardoor ze in de klas meer bereikte. Zo was een van de leerlingen erg passief tijdens de les. Dankzij haar ouders kwam de leerkracht erachter dat ze perfectionistisch was. Wat je anders als onwil zou interpreteren, bleek faalangst te zijn.”
2.Het oudervertelgesprek
Juf Sarah start het schooljaar met oudervertelgesprekken. Ze nodigt alle ouders uit voor een gesprek in de klas. Over punten en prestaties praten wordt er tijdens dit gesprek niet gepraat. Ouders vertellen me wie hun kind is en de leerkracht luistert op een onbevangen manier.Zo krijgt de leerkracht belangrijke info over alle kinderen in de klas en kan je meteen bouwen aan een goede band met de ouders.”
3.Babbel in het praatcafé
GO!-school Woudlucht organiseerde ouderavonden om de nieuwe werking voor te stellen en ouders te betrekken bij de uitbouw van de visie van de school. Andere initiatieven zoals een praatcafé en een oudercursus volgden snel. “Tijdens ons praatcafé leer je soms meer dan tijdens een oudercontact. Je kan het eens hebben over iets anders dan schoolse prestaties. Zo had ik een jongen in de klas die vaak mijn les stoorde. Toen ik van zijn ouders hoorde dat hij een fervent visser was, had ik een aanknopingspunt om bij het begin van de les even met hem te babbelen. Die gesprekjes veranderden zijn gedrag tijdens de les.”
Volg een traject en krijg het Gouden label