Rapport ‘Naar een Inclusief Onderwijssysteem in België: inspiratie en voorbeelden
Het rapport van UNIA over inclusief onderwijs en de effecten daarvan op scholen.
Dit rapport (2019) van Unia zoomt in op het belang van een coherente en langetermijnvisie, de opleiding van personeel, de toewijzing van begrotingsmiddelen en de organisatie van de overgang. Daarnaast inspireert dit rapport de overheid met een resem goede voorbeelden van scholen waar inclusief wordt gewerkt. Het rapport onderstreept tegelijk de internationale verplichtingen over inclusief onderwijs en gaan de bestaande tegenstrijdigheden niet uit de weg. Er wordt ook verhelderd wat inclusief precies betekent en gaat verder dan de kloof tussen gewoon en gespecialiseerd onderwijs : Inclusief onderwijs betekent een nieuw en eengemaakt systeem dat gewoon en buitengewoon onderwijs verenigt. Om er kwalitatief hoogstaande scholen van te maken hebben we de schouders van de overheid nodig samen met het engagement van alle leerkrachten, experten, politieke leiders, ouders, en leerlingen met of zonder handicap.
Volg een traject en krijg het Gouden label